Ad Code

Şirket analizi; uzak durulması gereken hisseler




 UZAK DURULMASI GEREKEN HİSSELER


Kaçmanız gereken bi r hisse varsa oda; moda olmuş kuruluşlara ait olan, gazete dergide sürekli konuşulan, twitter da sürekli pazarlanmaya çalışılan, her yatırımcının her yerde konuştuğu, iş yerinde çay dağıtan abiden de duyabileceğiniz hisselerdir.


Bu hisseler dur durak bilmeden yükselebilir de, ancak arkası boş olduğundan düşüşleri de bu denli hızlı olacaktır.


Ola ki aldınız bu hisseleri eğer ne zaman satacağınızı bilemez iseniz size geçmiş olsun. Ne zaman satacağınızı da bilemezsiniz çünkü size bu hisseyi aldıran o ortam ve haberler bunu engelleyecek mutlaka sizi alt edecektir.


Zamanın birinde 100 liralardan 1000 liraya giden bir hisse olmuştur, elbette bu hisse fark edildiğinde 600 lira civarında idi. Ben büyük bir şehirdeyim arkadaşlarım arayıp böyle bir şirketin benim yaşadığım yerde olduğunu en azından şirketin önünden bir geç bakalım ne bu dediler. Bende bir gün işe giderken önünden geçtim. Şirket yoktu, bakkal tabelası gibi bir şey içerde belki bir kişi var yok, belirsiz bir mekan. Anlattım tamam dediler.

Sonra hisse 900 oldu, bana senin bakacağın yerin dediler. 

Sonra tabi ki hisse 1000 liralardan düşmeye başladığında kimse satmaya alıcı bulamadı, her gün taban...


Başka örnek ne olabilir, mesela bir dönem halılar moda dır değil mi? duvarda halı yerde halı el dokuma halı. İşte bu şirketler moda şirketlerdir, sonra bazı şeyler keşfedildi, halı dokumanın maliyeti azaldı, daha hızlı dokundu vesaire... Halılar şu an eskisinden de ucuz hale geldi.


Hisse analizi ile ilgili konular ve sıralamaları;


1- Şirketi tanıma, okuma linki burada

2- Büyük , küçük şirket Link, burada

3- Büyüme hızı link burada ve ayrıca bu konu

4- Kusursuz hisse link burada

5- Uzak durulması gereken hisse link burada

6- Fiyat kazanç (F/K) oranı link burada

7- Örnek ideal şirket Link burada 

8- Fiyat kazanç oranı (F/K) nasıl hesaplanır?  link burada

9- Bilanço okumak ; link burada

10- Şirketin borç durumu link burada

11- Şirketin defter değeri link burada

12- Şirketin nakit akışı link burada

13- Şirketlerin ürün stok miktarları link burada

14- Analiz sonrası izlem ve gözlem link burada

15- Kapanış ve özet bilgiler link burada





Şimdilerde evlerde pek halı yok, parke ve mermer var.


Eğer o dönem yani halının moda olduğu dönem bir halı şirketi hissesi olsa idi muazzam yükselirdi. Yükselmenin zirvelerinde gazete ve brokerler halı da halı derdi. Ama hikayesi hüzünlü olurdu.


Disket ve CD üreten bilgisayar şirketleri de aynı örnek.


Başka bir uzak durmanız gereken şirket de taklidi olan şirketlerdir. Mesela burger king gibi bir burger firması olsa ve geleceğin burger king i deseler. ??????


Çeşitlenme Peşindeki Şirketler


Bazı karlı şirketler kazançlarını hisselerini geri almakta ya da temettüleri arttırmakta kullanmaz ve bir takım yan kuruluşlar satın alır. Oysa bu alımlar kuruluşa hiçbir kar sağlamaz çünkü genellikle alınan şirketlere gerçek değerlerinin çok üzerinde fiyat biçilir,  ana kuruluş bu şirketlerin yaptıkları işi zerre kadar anlamaz. Bu da bu girişimlerden maksimum zarar edileceğini haber verir.


Her on yılda bir şirketler, önce çeşitlenme sevdasına kapılıp milyarlar harcayarak yan kuruluşlar alır, sonra da bir yeniden yapılanma sürecine girerek bu kuruluşları zararına elden çıkarırlar. Bu yan kuruluş alıp satma olaylarına, büyük şirketin hissedarlarının satın alınan şirketin hissedarlarına nakit aktarmaları olarak bakılabilir. 


Bu iş karlı da olabilir ancak genellikle karlı olmuyor. Buna bakarken şirket kendi iş alanında bir alım mı yapmış yoksa başka bir işe mi giriyor bakmak lazım. Çöpten elektrik üreten bir şirket elbette çöpleri satın aldığı şirketi komple satın alarak bedava hammadde kaynağı elde ediyorsa bu iyidir. Ama çöpten elektrik üretirken bir de çimento sektörüne gireyim diyorsa bunda düşünmek gerekir. 


Bu konuda arayacağınız kelime sinerji, eğer ayrı ayrı iki şirket sinerjik bir birleşim yapıyorsa ok ama sinerji yoksa uzak durulur. 

Sinerji 2+2= 5 demektir.


En etkili sinerji satın alması şirketin kendi hisselerini satın almasıdır.


Fısıltılardan Kaçın


Yatırım şirketleri arayıp hisse önermiyor artık ama bence hisse yükseltme pazarlama diye bir olay var. Zaman zaman bu tweet atan kişilere şirket para verip bizi pazarla diyorlar diye düşünmeye başlıyorum. Size bir insan neden bir sır versin ki?


Bir tweet üstadı neden size bir hisse fısıldasın. 


Üstadların önerdiği hisseler kulağa o kadar hoş o kadar mantıklı gelir ki. Bu hisseleri neden siz bulamadınız hayret edersiniz. Bir de siz alacakken ya da bu fısıltılar dolanırken hisse fiyatları yükselir. Ama satmaya geldiğinde zararsız çıkarsanız öpün başınıza koyun.


Bazen bu hisseler hakkında bilgi toplayayım dersiniz, yeterli bilgiye de ulaşamazsınız. Madem bu kadar parlak şirket 6 ay sora alın ne olacak ki o gün almak zorunda mısınız . Acele etmeyin izleyin araştırın.


Büyük Müşterilere Dikkat!


Ürünlerinin yüzde 25 ya da 50'sini tek bir müşteriye satan şirketin durumu sallantılıdır. 


Yani üretilen ürün halka hitap edemez ve satılması için 1-2 büyük fabrika yada kuruluş gerekir. Ya bu anlaşma biter ya da satın alanlar bu hammadde gibi ürünleri kendileri yapmak isterse, ya da fiyatta indirim isterse.....


Adı Cafcaflı Hisselerden Uzak Durun


 Adı sıkıcı olan hisseleri alın dedik ya. Adı cafcaflı olan hisseleri de almayın demiyorum ama temkinli olun.

Durumu iyi ama adı hatırda kalıcı olmayacak kadar sıkıcı olan hisseler pek alınmaz, alınması için değerlenmesi ve başka yönleri ile ortaya çıkması gerekir. İşte siz o yönlere önceden bakarsanız ve alırsanız ilerde çok kazanırsınız.


Diğer yandan adı cafcaflı olan ama durumu iyi olmayan şirketlerde sırf adı akılda kalıcı diye alınır ha bire. Sahte güven verir insanlara, bunun sebebi araştırmayan yatırımcının bol olması. Adında x mix cix mikro makro yüksek vesaire olan şirketler daha çok alıcı çeker.


Yorum Gönder

0 Yorumlar

Close Menu