Ad Code

Şirketlerin ürün stok miktarları




Bu konu da değersiz görülür, çok üzerinde durulmaz ama araştırmalarınızda olması gereken kalemlerden biri. Araştırmanız ne kadar akılcı ve ne kadar çok maddeden oluşur ise o kadar iyi olur. Unutmayın bu araştırmayı senede en fazla 4 kere yapacaksınız ve oluşturduğunuz taslak sayesinde bu hiç de zaman alıcı bir şey olmayacak. O yüzden lütfen bir kere öğrenin ve arkanıza yaslanın.


Hisse analizi ile ilgili konular ve sıralamaları;


1- Şirketi tanıma, okuma linki burada

2- Büyük , küçük şirket Link, burada

3- Büyüme hızı link burada ve ayrıca bu konu

4- Kusursuz hisse link burada

5- Uzak durulması gereken hisse link burada

6- Fiyat kazanç (F/K) oranı link burada

7- Örnek ideal şirket Link burada 

8- Fiyat kazanç oranı (F/K) nasıl hesaplanır?  link burada

9- Bilanço okumak ; link burada

10- Şirketin borç durumu link burada

11- Şirketin defter değeri link burada

12- Şirketin nakit akışı link burada

13- Şirketlerin ürün stok miktarları link burada

14- Analiz sonrası izlem ve gözlem link burada

15- Kapanış ve özet bilgiler link burada


Şirketlerin ürün mevcudu

Yıllık raporlarda şirketin elindeki mal mevcudu ile ilgili ayrıntılı bilgi bulunabilir. İster üretici olsun, ister perakende satıcı, bir kuruluşun elinde fazla mal birikmesi iyiye işaret değildir. Mal mevcudu satışlardan daha hızlı artıyorsa dikkatli olmak gerekir.


Mal mevcudunun değerini hesaplamakta kullanılan iki muhasebe yöntemi vardır, LIFO ve FIFO. LIFO (last in first out) "son giren ilk çıkar" anlamına, FIFO ise (first in first out) "ilk giren ilk çıkar" anlamına gelir. 


Eğer X otuz yıl önce onsu 100 dolardan altın aldıysa, ayrıca dün onsu  1800 dolardan tekrar altın aldıysa, bu altını 2000 dolara sattığında ne kadar kar etmiş olur?  LIFO'ya göre bu 200 dolardır (2000 eksi 1800 dolar), FIFO'ya göre ise kar 1900 dolardır (2000 eksi 100 dolar).


Bu konudan daha ayrıntılı olarak söz etmeye gerek yok. 


İki tane daha muhasebe yönteminden söz edilebilir: GIGO (garbage in, garbage out) "çöp gelir, çöp çıkar" yöntemi ve FISH (first in, stili here) "ilk giren hala burada" yöntemi. Ne yazık ki birçok işletme bu iki yöntemi diğerlerinden daha sık kullanır.


Hangi yöntem kullanılırsa kullanılsın bu yılın LIFO ya da FIFO değeri geçen yılın LIFO ya da FIFO değeri ile karşılaştırılarak mal mevcudunda artma ya da azalma olup olmadığı anlaşılabilir.


Eğer bir alüminyum fabrikasında çok mal birikmiş ise hatta binanın içi tavana kadar alüminyum levhalarla doluysa. Üstelik işçilere ayırılan park yerinin büyük bir bölümü de alüminyum deposuna çevirilmişse. Bir kuruluşun yöneticileri artık ellerinde biriken mevcut malları koyacak yer bulamıyorlarsa satışların pek iyi gitmediği rahatlıkla söylenebilir.


Bir kuruluş satışlarının yüzde 10 arttığını söyleyerek övünebilir, ama elde mevcut mal yüzde 30 oranında arttıysa durup bir düşünmek gerekir: "Belki de bu mallarda indirim yapıp bir an önce elden çıkarsalar iyi olur. Bu yıl ellerinde kalan malı seneye ya da ondan sonraki sene nasıl satacaklar? Yeni ürünler eski ürünlerle rekabet edecek ve mallar arttıkça bunları satmak için yapmaları gereken indirim oranı da artacak, böylece kar azalacak."


Bazı sanayilerde örneğin Otomobil sanayiinde mal birikimi o kadar korkulacak bir şey değildir, çünkü yeni arabalar her zaman için para eder ve satış yapmak için fazla indirime gerek yoktur. 


350.000 lik bir Audi asla düşmez. Ama modası geçen 300 liralık mor bir etek seneye 30 lira bile etmeyebilir.


Öte yandan eğer şirket bir durgunluk yaşıyorsa ve mevcut mallar azalmaya başlamışsa bu iyiye işarettir.


Bugün bilançolarını üç aylık dönemlerde basıyor şirketler, böylece mevcut mal düzenli olarak kontrol edilebilir.

Yorum Gönder

0 Yorumlar

Close Menu