Ad Code

Şirket analizi; tanıma




Şirket analizi


Bundan sonraki süreçte artık bir hisse senedi almak adına şirketi tanımaya geçiyoruz. Hisse senedi alırken bir araba yada ev aldığınızı düşüneceksiniz. Onları alırken nasıl araştırıyor iseniz şirketleri de araştıracaksınız.


Bir hisse senedini nereden duyduğunuz önemli değil artık ama araştırmadan almayacaksınız. Amca oğlu demiştir, üstadlar demiştir, siz keşfetmişinizdir, neyse ne ama araştırma olacak.


İşyerinizde ya da çarşıda, bir şeyler yerken ya da alışveriş yaparken, belki de kayınvalidenizle konuşurken yeni bir hisse keşfettiniz diyelim. Hemen koşup bu hisseyi satın alacak mısınız? 


Migros pandemi dolayısı ile müşteri kaynıyordur, adamlar hem alkol de satabiliyor hem tencere tava da satabiliyor, ayrıca online sipariş de aldıklarından hiç işleri duraksamıyor. Aksine diğer bakkal gibi yerler kapalı olduğundan işleri artıyor!!!! Ama tüm bu olumlu yanlar var diye koşup hisse senedini almanız gerekmez hemen. Şu an sadece bu hisse senedini araştırmanız için elinizde bir neden var o kadar. Her şeyi, tüm bu olumlu yanları artık bir kenara koyup şirketi araştırmaya başlamanız gerekir.


Atıyorum darkborsa olarak ben çok fenomen oldum. Bir hisse örnek verdim ( ben hisse önermiyorum asla ama) diyelim. Koşup alacak mısınız? Bunu yapamazsınız.


Bu araştırma safhası, borsada olmaz ise olmazınız olmalı, en önemli kısımlardan biri bu, tıpkı sabır ne ise buda o .


Ha hiç araştırma yapmadan hisse alıp kazanan yok mu? Var bir sürü, özellikle boğa piyasasında taşa yatırsanız kazanırsınız ama bu riske girmeye değmez.


Hisse senedi temel analizi; çoğunuza karmaşık gelir. Bütün bu tablo, bilanço, defter değeri şu bu bunlara bakmak yerine birinin önerdiğini almak daha mantıklı gelir. Çünkü o biri bunlara sizden daha iyi bakmıştır diye düşünürsünüz. Alakası yok. 


Hepiniz az çok aile babası veya hanımısınız veya olacaksınız, bir markete gittiğinizde deterjan, tuvalet kağıdı vesaire alırken bile fiyat performans açısından bir değerlendirme yaparsınız. İşte bu deterjan kaç kilo, kaç yıkama, yıkama başı kaç liraya denk geliyor. Bu ucuz ama iyi yıkamıyor dolayısı ile daha pahalıya gelecek gibi değerlendirmeler.


Ya da ampul alacaksınız diyelim, tasarruflu lambalar bakıyorsunuz, işte biraz pahalı ama uzun vadede az yakıp kendini amorti eder dersiniz. Olmuyor mu bunlar?


Bütün bu detayları yapabilen siz, neden konu hisse almaya gelince hemen gidip birinin tavsiyesi veya ilk gördüğünüz hisseyi alıyorsunuz?


Başka ilginç bir şey söyleyeyim; gidip hisseyi tak diye alıyorsunuz araştırmaya zaman harcamadan. Aldıktan sonra hisse ne olur araştırmanız günler sürüyor. Hatta beni bile bulup ne olur bu hisse diyorsunuz. 


Hadi diyelim bir hata ettiniz aldınız. Bari aldıktan sonra gene temel analiz ve araştırmanızı yapın. En azından elinizde tutup tutmama, maliyet düşürme veya gelecek konusunda fikir sahibi olursunuz.


Bir diğer konuya geçelim;


Başarılı ürün şirket ilişkisi


Bir ürün gördünüz, başarılı ve herkese hitap eden ihtiyacı olan bir ürün. Satılıyor da ve siz de severek kullanıyorsunuz. Bu yazılanlar aklınıza geldi, bu ürünü üreten firmaya baktınız hisse senedi de var. Hemen araştırayım da alayım dediniz...


Burada ürün için şirkete geldiğinizi varsayıp, şirketin işinde ürün nerede bir bakın. Yani şirket karları arasında ürün ne kadar yer tutuyor. Bazen bir ürün yok satsa bile karı şirket için devede kulak olur. Yani bir başarılı ürün hatalar ile dolu bir şirketi uzun süre taşıyamaz.


Yani mesela şirketin karının yüzde 1 i bu üründen geliyorsa bu ürün altın olsa ne olur gibi oluyor. Hisseyi itemiyor bu ürünün çok satması...


Ben sağlık çalışanı olduğumdan, bazı haberler bize de geliyor mesela bir krem akne ilacı olarak kullanılıyor, sonra keşfediliyor ki bu güneş lekelerine de iyi gelmiş. Hemen haber manşet . Bu haberler sevilir çünkü, kadınlar için mucize krem keşfedildi vesaire. Bir süre sonra sağlık bakanlığı bu kremin bu etkisine onay vermiyor ve pat hayal kırıklığı...


Veya aspirin düşünün, her kes eski yıllarda evinde aspirin bulundururdu ne bileyim bakkallar aspirin satardı. Çok popülerdi. Ama aspirin karlı bir ürün değil. Aspirin üreten şirketin hissesi sırf bu yüzden de alınmaz.


Hisse analizi ile ilgili konular ve sıralamaları;


1- Şirketi tanıma, okuma linki burada

2- Büyük , küçük şirket Link, burada

3- Büyüme hızı link burada ve ayrıca bu konu

4- Kusursuz hisse link burada

5- Uzak durulması gereken hisse link burada

6- Fiyat kazanç (F/K) oranı link burada

7- Örnek ideal şirket Link burada 

8- Fiyat kazanç oranı (F/K) nasıl hesaplanır?  link burada

9- Bilanço okumak ; link burada

10- Şirketin borç durumu link burada

11- Şirketin defter değeri link burada

12- Şirketin nakit akışı link burada

13- Şirketlerin ürün stok miktarları link burada

14- Analiz sonrası izlem ve gözlem link burada

15- Kapanış ve özet bilgiler link burada

Yorum Gönder

0 Yorumlar

Close Menu