Ad Code

Yatırımcı olarak şirketi arayıp bilgi almak

 Bu konu aslında sizin için çok erken belki ama, duyuyorum şirketi aradım sordum hatta hesap sordum diyenler var.


Acaba şirket açısından bu ne ifade ediyor, yada bir yatırımcı olarak şirket ile konuşmayı biliyor musunuz.


Size biraz bu konudan bahsedeyim.


Hisse analizi ile ilgili konular ve sıralamaları;


1- Şirketi tanıma, okuma linki burada

2- Büyük , küçük şirket Link, burada

3- Büyüme hızı link burada ve ayrıca bu konu

4- Kusursuz hisse link burada

5- Uzak durulması gereken hisse link burada

6- Fiyat kazanç (F/K) oranı link burada

7- Örnek ideal şirket Link burada 

8- Fiyat kazanç oranı (F/K) nasıl hesaplanır?  link burada

9- Bilanço okumak ; link burada

10- Şirketin borç durumu link burada

11- Şirketin defter değeri link burada

12- Şirketin nakit akışı link burada

13- Şirketlerin ürün stok miktarları link burada

14- Analiz sonrası izlem ve gözlem link burada

15- Kapanış ve özet bilgiler link burada



Şirketi arayıp bilgi istemek


Profesyonel yatırımcılar şirketleri ararlar aslında ama biz küçük yatırımcılar genelde bunu yapmayız. Yada çok zarar edersek bir umut arayıp bir şeyler sormaya söylemeye çalışırız. 


Eğer bir şirket ile ilgili sorunuz var ise arayabilirsiniz elbette. Şirketin internet sitesinde yatırımcı ilişkileri bölümünde numarası vardır.


Diyeceksiniz ki kardeşim elimde var 100 hisse şirket benimle neden konuşsun. Eğer arayacaksanız elinizde 100 hisse olduğunu söylemeyeceksiniz. 100 bin hisse var ama ismimi açıklamak istemiyorum diyebilirsiniz bu sizin hakkınız.


Ne soracağınızı da önceden önünüze hazır edin, konuşmanın akışı veya heyecanı işleri sarpa sararsa önünüzden devam edersiniz bakarak.


En önemlisi eğer zarar da iseniz hemen hisseniz neden düşüyor diye bir soru sormayın. Bu soru tam bir acemi sorusudur. Hem bunu sağa sola sormaktan vazgeçin, nereden bilsin insanlar...


Kazançları sorabilirsiniz ama, gelecek kazançları sorsanız da cevap alamazsınız. Şirketlerin gelecek tahminleri tam olarak gerçeği yansıtamaz ne desin adamlar batmaya hazırlanıyoruz mu desin veya çok yeni ürünler piyasa süreceğiz hemen siz de alın hisseden mi desin; bunu der ama bu eğer gerçek ise söylemezler önce kendileri alırlar hisseyi.


Şimdi bir çiftçi düşünün ve 100 dönüm buğday ektiğini düşünün, ona seneye ne kadar kazanacak bir sorun bakalım, ne diyecek; ne bileyim buğday seneye kaç para ise ona göre belli olur. 


Şirkete daha çok sizin o şirket hakkında düşündüklerinizi araştırmalarınızın sonuçlarını dolaylı yoldan sorun ki şirket sizin düşündüğünüz gibi mi anlamış olun.


Örneğin siz araştırdınız buldunuz ki, bu şirketin sattığı bir ürün için insanlar aylarca sırada bekliyor, yok satıyor. Bunu sorun gerçekten öyle mi? Ürün nerde çok mu satıldığından böyle yoksa fabrika mı bozuldu az mı üretiliyor?


Eğer gerekli ön araştırmayı yaptıysanız hangi noktaların üzerine gitmeniz gerektiğini de bilirsiniz.


En iyisi şirketle ilgili gerekli araştırmayı yapmış olduğunuzu gösteren bir soruyla söze başlayın: "Yıllık raporunuzda borçlarınızın 500 milyon lirasını ödediğinizi görüyorum. İleride daha ne kadar borç ödemeyi düşünüyorsunuz?" Bu soru size "Şu borçları nasıl temizleyeceksiniz?" sorusundan daha fazla saygı kazandıracaktır.


Kafanızda belirli sorular yoksa bile iki genel soru sorarak değerli bilgiler elde edebilirsiniz: "Bu yıl beklediğiniz olumlu gelişmeler neler?" ve "Bu yıl beklediğiniz olumsuz gelişmeler neler?" 


Belki size geçen yıl 10 milyon zarar eden ama artık kapatılmış olan fabrikadan ya da nakit karşılığı satılan verimsiz bir yan kuruluştan söz edeceklerdir. Belki de yeni çıkarılan bir ürün sayesinde şirketin büyüme hızı artacaktır.


Olumsuz gelişmelerin arasındaysa işçi ücretlerinde artış olduğunu, önemli ürünlerden birinin satışının düştüğünü, sektöre yeni bir rakibin girdiğini ya da doların değerindeki değişmelerin karı etkileyeceğini öğrenebilirsiniz. 


Bu görüşmelerdeki artı ve eksileri bir kenara not eder bunu da analize ekleyebilirsiniz.


Şirket hakkında duyduğunuz, bulduğunuz veya tahmin ettiğiniz önemli veya olumlu olumsuz yanlar hakkında bilgi edinmiş olursunuz.


Yani evet 400 den fazla hisse var hangi birini arayacaksınız? Ancak analiz yönteminizi geliştirdiğinizde aramaya değer olan şirketler diye bir listeniz dahi olur. İçinde 30 şirket var ise aramaya değer.


Siz aramıyorsunuz belki ama insanlar arıyor emin olun.

Yorum Gönder

1 Yorumlar

  1. Çoğu zararda iken batıyor mu diye arayıp saydıran arkadaşlardir.

    YanıtlaSil

Close Menu